skip to Main Content

11 maart 2021 is het 10 jaar geleden: Kernramp in Fukushima

Fukushima mogen we niet vergeten, dat schrijft Jochem Stay in, ausgestrahlt News
Het motto: Lezen, Handelen, Doorzenden….
Een collegiale nieuwsbrief kunnen we het noemen.

Wij zijn benieuwd welke mensen en instituten in Nederland zich nog inzetten voor een wereld zonder kernsplitsingen op deze grote schaal. Het is ronduit gevaarlijk en onverantwoord om komende generaties met het afval op te schepen.
Laten we op 11 maart aan de mensen in Fukushima denken en iets doen in onze omgeving om introductie van deze kernenergie te voorkomen.

Bijgaand de nieuwsbrief in de Duits >

en hier de integrale vertaling:

Lieve vrienden, de 10e verjaardag van Fukushima nadert. Op 11 maart 2011 werd Japan blootgesteld aan een drievoudige catastrofe: een gewelddadige aardbeving, een gigantische tsunami en als gevolg daarvan de kernsmelting in drie reactorblokken. Veel tegenstanders van kernenergie zijn sindsdien actief geworden rond de respectievelijke verjaardag in maart om Fukushima te herdenken en te pleiten voor versnelling van de nucleaire uitfasering en de energietransitie – en niet alleen in Duitsland. Dit jaar is dat vanwege de coronapandemie niet zo eenvoudig. Zaalevenementen en grote protestbijeenkomsten zijn ofwel helemaal niet of alleen onder moeilijke omstandigheden mogelijk. Er zullen beslist op een aantal plaatsen waken zijn.

.ausgestrahlt bedacht hoe de centrale boodschap van de ramp in Fukushima nog steeds op veel plaatsen kan worden overgebracht, zeker nu sommigen al dromen van een toekomst met kernenergie. Daarom zullen we, samen met het Umweltinstitut München, rond het jubileum op zoveel mogelijk plaatsen grote reclameborden uitrusten met bovenstaand motief. Om de actie te laten werken, zijn drie dingen nodig:

1. Grote reclameborden zijn duur. Daarom zoeken wij mensen die met een donatie willen bijdragen om deze landelijke campagne mogelijk te maken. Hoe meer geld er wordt ingezameld, hoe meer muren er kunnen worden geboekt – hoe meer mensen zich bewust worden van het onderwerp ondanks de pandemische beperkingen. Hier kun je doneren voor de campagne.

2. We zoeken groepen en initiatieven die een reclamebord op hun locatie willen gebruiken voor een actie. Zo heeft een ‘onthullingscampagne’ waarvoor de pers wordt uitgenodigd zich bewezen. Met een beetje geluk verschijnt het motief in de lokale media. Als je interesse hebt, neem dan contact op met mijn collega Carolin Franta: carolin.franta@ausgestrahlt.de

3. We weten niet welk reclamebord op uw locatie bijzonder goed geplaatst is, zodat veel mensen het motief kunnen zien. Hiervoor hebben we uw steun nodig. Hoe dit precies werkt, leest u hier. Fukushima mag niet worden vergeten. Vriendelijke groeten Jochen Blijf en het hele ausgestrahlt-team

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top